18.07.2014

Chleb żytni na zakwasie





Chleb żytni na zakwasie
(Inspiracja: Trufla) 


zaczyn
50 g aktywnego zakwasu żytniego
150 g mąki żytniej razowej (typ 2000)
300 g wody w temperaturze pokojowej

Składniki zaczynu dokładnie mieszamy, przykrywamy folią i odstawiamy na minimum 12 godzin.


ciasto właściwe
cały zaczyn 
280 g wody w temperaturze pokojowej 
480 g mąki żytniej razowej (typ 2000)
1 łyżeczka soli 

Do miski z zaczynem wlewamy wodę, dokładnie mieszamy. Następnie wsypujemy przesianą mąkę i sól, składniki wyrabiamy łyżką (ciasto będzie klejące). 
Prostokątną formę smarujemy masłem i wysypujemy otrębami, ciasto przekładamy do formy, wierzch wyrównujemy. Przykrywamy ściereczką i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do minimalnej temperatury. Drzwiczki piekarnika pozostawiamy uchylone. 
Ciasto jest gotowe do wypieku gdy urośnie do wysokości formy. 
Wyrośnięte ciasto pieczemy w 210 stopniach przez 15 minut. Następnie zmniejszamy temperaturę do 190 stopni i dopiekamy przez 40-45 minut.  
Upieczony chleb kroimy po całkowitym ostygnięciu. 


Smacznego!

4 komentarze:

  1. Madziu, prezentuje się pięknie :) Mam nadzieję, że będziesz piec często! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Będę piec bardzo często, chleb mistrzowski! ;)

      Usuń
  2. Ten chleb jest przepyszny!!!! Jeszcze nigdy mi chleb na zakwasie nie wyszedł tak dobrze :))) Żałuję, że tak długo zwlekałam w wypróbowaniem tego przepisu. Mistrzostwo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aż się zarumieniłam....dziękuję, Aniu :) :*

      Usuń