22.05.2013

Sernik z masłem orzechowym i solonym karmelem



Sernik z masłem orzechowym i solonym karmelem*


spód
150 g kruchych ciastek
40 g stopionego masła

masa serowa
450 g śmietankowego twarogu sernikowego
250 g ricotty
3 jajka
200 g śmietanki kremówki 30%
3/4 szklanki cukru
250 g gładkiego masła orzechowego
1 łyżka mąki pszennej

solony karmel
1 szklanka cukru
1/4 szklanki wody
3/4 szklanki śmietanki kremówki 30%
1 łyżeczka soli morskiej



Ciastka kruszymy w malakserze, dodajmy roztopione masło i dokładnie łączymy. Dno tortownicy o średnicy 21 cm wykładamy papierem do pieczenia, boki smarujemy masłem. Masę ciasteczkową wykładamy na dno formy, ugniatamy palcami i wkładamy do lodówki. Wszystkie składniki na masę serową umieszczamy w misce. Miksujemy krótko, do momentu aż masa będzie miała gładką konsystencję. Przelewamy na wcześniej przygotowany spód. Pieczemy w temperaturze 180 stopni przez ok. 60 minut. Studzimy w lekko uchylonym piekarniku. Po wystudzeniu wkładamy do lodówki na całą noc. Następnego dnia przygotowujemy solony karmel. Na patelni podgrzewamy cukier i wodę. Gotujemy na średnim ogniu, ciągle mieszając aż płyn będzie koloru bursztynowego, potrwa to ok. 5 minut. Należy uważać, żeby nie spalić karmelu. Gdy karmel uzyska pożądany kolor patelnię ściągamy z ognia i wlewamy śmietankę, energicznie mieszamy, następnie wsypujemy sól, dokładnie mieszamy i odstawiamy do ostygnięcia. Gotowym karmelem oblewamy wierzch sernika.


Smacznego!


*zdjęcia autorstwa Ani z Moja w tym głowa

12 komentarzy:

  1. Bardzo ładnie i apetycznie wygląda, ale tak się składa, że ja, podobnie jak W., też nie lubię serników :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej!
    Mam dwa pytania:
    1. czy można użyć twarogu z wiaderka, czy lepszy będzie potrójnie mielony z kostki?
    2. czy piekłaś ten sernik z parą/w kąpieli wodnej?

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć :)
      1. Można użyć twarogu z wiaderka (polecam Delfiko albo Dr Oetker).
      2. Nie piekłam go w kąpieli wodnej, ale można upie go w ten sposób, na pewno nie popęka i będzie płaski jak stół.

      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  3. Też mam kilka pytań :)
    1. Jakie ciasteczka są najlepsze? Czy myślisz, że można zrobić spód z herbatników?
    2. Czy konieczna jest ricotta? Czy można użyć 750 g twarogu?
    3. Gdzie dostanę twaróg Delfiko albo Dr Oetker? Jestem dzieckiem Biedronki i nie wiem gdzie się kupuje takie rarytasy :P
    4. Rozumiem, że solonym karmelem polewamy sernik przed samym podaniem? Czy podana przez Ciebie porcja faktycznie starcza na 1 sernik, czy trochę zostanie? :)
    5. I ostatnie, najważniejsze pytanie.... kiedy otwieramy kawiarnię?!!?!?!?!?!?!? :D:D:D

    ściskam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1. Każde kruche ciasteczka będą dobre, digestive, herbatniki itp.
      2. Z twarogiem można poszaleć, użyć tylko twarogu sernikowego lub zamiast ricotty dodać mascarpone.
      3. Delfiko dostępny jest w Piotrze i Pawle lub Polo Markecie, Dr Oetker np. w Tesco. Wypróbowałam już wiele twarogów i polecam również twaróg firmy Maluta.
      4. Z podanego przepisu na karmel otrzymasz ok. 250 ml karmelu, sernik polewamy przed podaniem i zostaniem nam sporo karmelu do wyjadania ;)
      5. WKRÓTCE!!!!!!! :D :D :D

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi (oczywiście nr 5 jest najlepsza!!!) :) Pod koniec listopada będę robiła Twój sernik - dam znać jak mi wyszedł :) Solony karmel już chyba zawsze będzie mi się kojarzył z Tobą :)

      Usuń
  4. Zdjęcia super :) A serniki kocham. Z całą pewnością się poczęstuję już idę kawę parzyć!
    Ściskam
    Ilona

    OdpowiedzUsuń
  5. Madzia! Właśnie kupiłam składniki na ten sernik, ledwo wytrzymałam tydzień myślenia o nim! Robię! :)
    Ania, ja Ci mogę polecić twaróg z wiaderka z Biedronki - używam go do serników i jest bardzo dobry.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję!!! Rany, nie spodziewałam się, że aż tak Wam zasmakuje!!! <3 <3

      Usuń
  6. Wygląda przepysznie ten serniczek.

    OdpowiedzUsuń